X
تبلیغات
گروه طراحی پارچه و لباس

گروه طراحی پارچه و لباس
خبری - آموزشی 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

  

به : كارشناسي تكنولوژي و گروههاي آموزشي

از :گروه آموزشي دوخت تزئيني

 

موضوع : ارسال عملكرد سه ماهه اول

 

احتراما بدينوسيله عملكرد سه ماهه اول جهت اطلاع كارشناسي محترم ارسال ميگردد .

 

1-     تهيه تقويم اجرايي

2-     تهيه آمار هنرستانهاي دوخت تزئيني

3-     تهيه و ارسال آزمون نازكدوزي

4-     شركت در جلسه توجيهي توليد محتوا الكتريكي

5-     جلسه با نمايندگان شركت نرم افزا ري آرشام كوشا

6-     تشكيل كميته تخصصي راسته دوزي در محل ساري ناحيه دو ساري

7-     جلسه با سرگروه ساري ناحيه يك ساري " بررسي استاندارد الگو ساز و برشكار "

8-      جلسه با سرگروه ساري ناحيه دو ساري

9-      جلسه با سرگروه جويبار " بررسي استاندارد طراحي لباس زنانه و دخترانه "

10- ارسال مقاله زري دوزي در ايران

11- ارسال مقاله تاريخچه بافت پارچه در ايران

12- ارسال مقاله گليم و جاجيم

13- ارسال مقاله عروسك دوزي

14-  بودجه بندي الگو يازي و برشكار

15- تهيه بانك سوال راسته دوزي

16- تهيه بانك تازكدوزي

17- تهيه جزوه راسته دوزي

18- ارسال مطالب به  وبلاگ

19-  پاسخ و ثبت نامه هاي دريافت شده از شهرستانها

20-  جلسه با سرگروه بابل

21-  تهيه طرح درس و ارسال به شهرستانها

22-  تهيه و ارسال صورت جلسه  به سازمان  فني و حرفه اي

23-  فراخوان مقاله

 24-ارسال نامه به مسابقه دانستني ها – شبكه آموزش صدا و سيماي

 

                                                            حسينيان آذر 86

 

 

[ چهارشنبه بیست و هشتم آذر 1386 ] [ 11:13 ] [ حسینیان ]

تازگی ها به مراكز فروش پارچه سر زده اید. در ویترین این مغازه هاانواع و اقسام پارچه های رنگارنگ لباسی را می بینید كه در زیر نورهای زرد و سفید جلوه گری می كنند. از پارچه های زری باف و ساتن و توری و گیپور و حریر و كرپ تا فاستونی و كتان و چیت كه دسته اخیر را می توان از مغازه های نه چندان پر زرق و برق خریداری كرد. نكته جالب توجه در این میان اما، برخورد فروشنده های این مغازه ها با مشتری است.وارد كه می شوی، دست روی هر پارچه ای كه می گذاری، لبخند رضایت فروشنده را می بینی، همراه با ادای این جمله كه پارچه بسیار خوبی را انتخاب كردید، خارجی است، دوام عالی ای دارد و چندین جمله مشابه دیگر كه با تاكید بر خارجی بودن پارچه و مرغوبیت آن به همین دلیل گفته می شود. قیمت بالای پارچه هم توضیحی از این دست دارد. حال اگر پارچه ای با قیمت كمتر بخواهی، پارچه دیگری می آورد اما با گفتن این جمله كه ایرانی است و مرغوبیت فرنگی را ندارد، آن را مقابلت پهن می كند. پارچه را لمس می كنی و به یاد خبرهای ریز و درشتی می افتی كه در روزنامه ها درباره نابودی صنعت نساجی ایران خوانده ای. به یاد صحبت های یك كارخانه دار قدیمی كه می گفت با هزاران مشكل خط تولید را سر پا نگه می دارد تا حداقل كارگران كارخانه اش بیكار نشوند، در حالی كه دیگر بازار خرید پارچه های تولیدی كشورمان رونق چندانی ندارد. اما این پارچه ایرانی كه امروز نامرادی این چنین گریبانش را گرفته روزی برای خود سرور و سالاری بوده است. به گفته محققان پیشینه بافت پارچه در ایران به هزاره ها پیش از میلاد می رسد. نمونه های قدیمی بسیاری نیز در كاوش ها به دست آمده است. برای مثال در طبقات زیرین گنج دره كه قدمتش به هزاره دهم پیش از میلاد می رسد آثاری از الیاف طبیعی یافت شده است كه به دو دسته یك تبر سنگی پیچیده شده بود و یا نخستین شواهد باستان شناختی درباره منسوجات ایران مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است كه در ناحیه سه گابی كردستان از درون تابوت های سفالین محتوی اجساد كودكان به دست آمده است. همچنین در میان آثار كشف شده از تپه سیلك، آینه ای یافت شده است كه رشته هایی از كتان روی سطح آن دیده می شود. در شوش نیز از لایه های متعلق به  ۳۵۰۰  تا  ۳۰۰۰  پیش از میلاد، دو سر نیزه پیدا شده كه از نقوش پارچه هایی پوشیده شده بودند.نقوش مهرهای متعلق به این دوران نیز كه پیكره های انسانی بر آن حك شده، نشان می دهد كه این افراد جامه به تن داشته اند. به جز مهرها، نقوشی كه بر فرش ها و گلیم های قدیمی نظیر فرش معروف پازیریك بافته شده،‌آدمیانی را تصویر كرده است كه لباس هایی همانند دامن های قدیمی پوشیده اند، نقش های این فرش در شناخت سیر بافندگی دوره هخامنشی بسیار حایز اهمیت است. همان طور كه نقش برجسته های تخت جمشید از دیگر منابع بررسی سیر بافندگی به شمار می آیند. سلسله های مختلف نیز در سیر و تحول امر بافندگی نقش های متفاوتی داشته اند. پارتیان در زمان استیلای خود، نساجان قابلی داشته اند و منسوجات پشمی و كتان را بسیار عالی می بافتند. آنها بعدها با وارد كردن ابریشم چینی، بافت این پارچه را نیز آموختند، می گویند این روش را جزو اسرار حفظ كردند و جزو صادركنندگان این پارچه بودند. از دوره ساسانی نیز پارچه های ابریشمی بسیاری باقی مانده كه نشان از تولید انبوه این بافته ها دارد. در مهمترین و بزرگ ترین كارگاه های حریر بافی در زمان ساسانیان خوزستان، به ویژه شهرهای شوش، شوشتر و جندی شاپور قرار داشتند. علاوه بر خوزستان در خراسان، طبرستان، گرگان، آذربایجان و فارس نیز پارچه بافی رونق فراوانی داشته اند. از دیگر شهرهای معروف این دوران می توان به ری هم اشاره كرد، بافندگان این شهر در بافت نوعی پارچه ابریشمی معروف به «دورو» تبحر بسیاری داشته اند. ری چه در زمان ساسانیان و چه پس از اسلام تا حمله مغول ها از مراكز عمده تولید ابریشم بوده است. در دوره سلجوقی نیز بافت پارچه ابریشمی مرسوم بود كه با تغییر نور، تغییر رنگ می داد و به پارچه رنگ و نیم رنگ شهرت داشت. در مورد تزیین پارچه در این دوران و ابتدای ورود اسلام به ایران هم باید گفت،‌ متاثر از سبك های ساسانی بوده است. اما به تدریج طرح های اسلیمی و نقوش پیچیده و نیز تصویر صحنه های عاشقانه و رزمی اقتباس شده از داستان های ایرانی جای خود را در این صنعت باز می كنند.یكی از معروف ترین پارچه های این دوره، طراز نام دارد. طراز به پارچه هایی اطلاق می كنند كه حاشیه ای كتیبه دار داشت. در زمان خلافت امویان و عباسیان پارچه های طراز اهمیت ویژه ای داشته، به طوری كه كارگاه های بافت این پارچه در جوار قصر خلفا دایر می شد. بر این پارچه ها نام و نشانه های ویژه خلفا را می نوشتند، می گویند از اهمیت این پارچه به اندازه ضرب سكه یا خواندن خطبه بوده است و از علامت های خلع ید این بوده كه نام خلیفه ای را روی طراز ننویسند. قطعه طرازی در موزه مترو پلیتن نگهداری می شود كه كتابت آن گلدوزی شده و سال  ۲۶۶  هجری در شهر نیشابور بافته شده است. با استیلای مغول ها بر ایران،‌ دوران ركودی را در تمامی زمینه های فرهنگی،‌ هنری،‌ اقتصادی و ... شاهد هستیم. هنر پارچه بافی نیز از این قاعده مستثنی نیست. چنان كه مراكز و شهرهای مهم پارچه بافی، با حمله مغول ها رو به ویرانی گذاشتند. اما با قدرت رسیدن غازان خان و تدبیرهای رشید الدین فضل الله وزیرلو، زمینه های فعال شدن كانون های هنری فراهم شد. در این زمان ابریشم به عنوان یكی از اقلام صادراتی ایران درآمد. حتی معروف است الجایتو پس از فتح گیلان به جای مالیات از امرای شهر ابریشم می گیرد. بعد از این در زمان تیموریان علاوه بر خراسان بزرگ كه پیشتر هم در زمینه بافت پارچه شهرت داشت، شهرهای یزد، كاشان، كرمان و تبریز هم در این زمینه بسیار فعال شدند، به طوری كه محصولات خود را به سایر نقاط صادر می كردند. از نمونه های پارچه این دوران تعداد اندكی شناسایی شده است. اما در زمینه هنر بافت پارچه، باید قرون نهم و دهم هجری را عصر طلایی این هنر نامید. در این دوره شهرهای بسیاری به بافت خاص یك پارچه شهرت داشتند. برای نمونه اصفهان مركز تولید پارچه های زربافت و قلمكار بود، یا در كاشان انواع پارچه های مخمل و ابریشم بافته می شد. گفته می شود تنها در یكی از حومه های شهركاشان به نام هارون، هزار نفر كارگر ابریشم باف مشغول كار بوده اند. از مشخصه های پارچه های این دوره می توان به همكاری نزدیك نقاشان و نساجان اشاره كرد. در واقع بسیاری از طراحان پارچه از نقاشان به نام روزگار بودند. پارچه ای در موزه دوران اسلامی موزه ملی نگهداری می شود كه نقش آن به سبك اصفهان است و متقن بر این ادعا. در این دوره همچنین زری بافی كه پیشینه ای كهن در بافت پارچه دارد، از نظر نقش و نگار به اوج زیبایی خود می رسد. در دوران قاجار هم سیر پیشرفت بافت پارچه را شاهد هستیم،‌ البته نه در حد و اندازه عصر صفوی و تیموری. اما از همین دوران است; كه ورود پارچه های خارجی رونق می گیرد، فاستونی و ساتن از جمله پارچه هایی هستند كه استفاده از آنها در این برهه متداول می شود حتی معروف است امیركبیر در زمان صدارت خود خرید پارچه های خارجی را تقبیح كرده و از مردم می خواهد از پارچه های داخلی استفاده كنند، از همین رو پارچه ترمه ای كه در آن زمان بافته می شده، به شال امیری معروف می شود و ... شاید به جرات بتوان شروع سیر قهقرایی بافت پارچه در ایران را ورود اجناس خارجی در عصر پهلوی مربوط دانست. یعنی دورانی كه ورود انبوه لباس های حاضری خارجی باب می شود، البته در این دوران هم شاهد قدم هایی در جهت حمایت از پارچه های داخلی هستیم، اما متاسفانه هیچ كدام چندان مثمرثمر واقع نمی شوند و این قصد با فراز و نشیب هایی ادامه پیدا می كند تا امروز... حال شما هم با ما هم عقیده شدید كه پارچه مهجور امروزی، روزی برای خود شهرت آفاق بوده است.

 

منبع : تاریخ بافت پارچه در ایران ،

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 16:36 ] [ حسینیان ]


  
این دست بافتها به هنگام غذا خوردن بر روی زمین گسترده می‌شود تا سطحی تمیز برای چیدن ظروف غذا به وجود آورد. پس از پهن کردن سفره مهمانان به شکل چهار زانو دور آن می‌نشینند وبه خوردن غذا مشغول می‌شوند.
این سفره‌ها توسط کردهای ساکن خراسان واقع در شمال غربی ایران وبلوچ‌های ساکن شمال افغانستان بافته می‌شود. گروه‌های دیگری نیز از این سفره غذا خوری استفاده می‌کنند وبه دلیل نوع بافت آنها شناخته شده است؛‌اما در عین حال تعداد معدودی از قبایل نیز ترجیح می‌دهند از پارچه های نخی چاپی که بی شباهت به رومیزی نیست ،‌به عنوان سفره استفاده کنند.
اکثر نمونه های باقی مانده سفره چندان قدیمی نیست،‌زیرا به علت مصرف روزانه به سرعت فرسوده می‌شوند؛‌اما در این میان بعضی ا زسفره‌هایی که در مراسم عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خوبی نگاه داری می‌شود. سفره‌های هر قبیله داری اندازه هاوترکیب بندی خاص خود است.
سفره نیز مانند بسیاری از دست بافته‌های سنتی وبومی چادر نشینان، برای تهیه مواد غذایی موارد استفاده گوناگون دارد.
برای مثال در مراسم نان پزی که بخش مهمی از زندگی روزانه مردم آسیای غربی ومرکزی بخصوص بلوچ ها را تشکیل می‌دهد ،‌سفره نقشی اساسی دارد. این سفره ها نیز مانند سفره‌های غذا خوری اندازه‌ها وطرح های مشابهی دارد ودارای دو کاربرد یا بیشتر است:
▪ سفره نان پزی:‌
گرده های بزرگ،‌مسطح و ورنیامده‌ی نان از اجاق همگانی برداشته شده ودر سفره قرار می‌گیرد وبرای اینکه نان تازه وگرم بماند وبه مظور محافظت در برابر گرد وخاک،‌چهار گوشه سفره تا زده می‌شود.
▪ سفره خمیر:
خمیر نان مستقیماً‌ بر روی سفره ویا در کاسه‌ای که بر روی آن قرار دارد ،‌تهیه می‌شود. این خمیر برای مدتی به صورت آماده نگه داری می‌شود وسپس از آن برای نان پزی استفاده می‌کنند.
▪ سفره آرد:
برای تهیه آرد گندم بر روی سفره آسیاب والک می‌شود وگاه این آرد در داخل بافت سفره نفوذ می‌کند.
سفره های سنتی ،‌اغلب با کناره‌های جدید بلوچ که در طول بیست سال گذشته در ابعادی تجاری بافته شده اشتباه گرفته می‌شود.
بعضی از آنها بسیار ظریف است وترکیبی از شیوه‌های قالی گره بافت ،‌پیچ بافی وپودهای معلق در آن دیده می‌شود. ترکیب شیوه‌های فوق، مهارت دختران جوان رادر بافتن این منسوجات وتاثیر بعضی از رنگها وطرح‌ها را قبل از پیاده شدن بر روی گلیم های بزرگ جهازی محک می‌زند. این دست بافتها اغلب ابعادی در حدود۸۰/۱  در  ۴۵/۰  متر دارند ودرخانه‌های شهری معمولاً‌در اطراف قالی‌های اصلی گسترده می‌شود.
● روکرسی
رو کرسی،‌نام خلاصه شده "سفره روکرسی"‌ است. در زمستان،‌لحاف یا نمدی بر روی چهار پایه‌ای فلزی یا چوبی انداخته می‌شودکه منقلی زغالی یا ظزفی فلزی حاوی زغال داغ در زیر آن قرار دارد. افراد خانواده ومهمانان با کشیدن نمد بر روی شانه‌های خود،بدنشان را گرم نگاه می‌دارند.
روکرسی به عنوان شیئی تشریفاتی وتزئینی در قسمت مرکزی نمد یا لحاف انداخته می‌شودپارچه روکرسی را فقط روستاییان وشهر نشینان به کار می‌برند،‌زیرا چادر نشینان غالباً ‌به زغال چوب دسترسی ندارند وبه جای آن از علف خشک وبوته های خار استفاده می‌کنند که شعله های بلندی به هنگام سوختن تولید می‌کند.
‌برای شهر نشینان که مجبور به خرید سوخت اند روکرسی واجاقی که در زیر لحاف قرار می‌گیرد،‌ وسیله گرمایی اقتصادی ومناسبی برای ماههای سرد زمستان به شمار می‌اید. روکرسی از سفره کمی بزرگتر وحدوداً  ۲۲/۱  تا۴۰/۱  متر مربع است. روکرسی‌ها فاقد طرح های چپ وراست ویژه سفره‌ها است.
این منسوجات توسط مردم شمال شرقی وغربی ایران وبلوچستان،‌ونواحی اطراف ورامین که به بافت سفره نیز اشتغال دارند،‌بافته می‌شود.
در این نواحی ازدواج های بین قبیله ای فراوانی در میان طوایف گوناگونی چون شاهسون ،‌لر،‌کرد وقشقایی روی داده است. روکرسی های ورامین علی رغم ترکیبات قبیله ای مختلف، نسبت به قبایلی که نژاد خالص تری دارند، ویژگی‌های منحصر به فردتری دارند، این رو کرسی‌ها د رقسمت مرکزی دارا ی طرح های متمایز مربع یا لوزی شکل است که به زمینه یکدست آن گره زده یا دوخته می‌شود.
● روکرسی جاجیم
این منسوجات نواری شکل با طرح تاررو در شمال غربی ایران ،‌آذربایجان ،‌ناحیه‌ی خمسه (منطقه شرقی قزوین)‌ واستان فارس بافته می‌شود. نوارهای باریک با بافت تاررو ،‌برای بوجود آوردن اندازه‌ی دلخواه به یکدیگر دوخته می‌شوند.
● خورجین
چادر نشینان برای ذخیره وحمل داراییهای خود،‌خورجین‌های گوناگونی می‌بافند. با توجه به کم یاب وگران بها بودن موادی چون فلز،چوب والیاف گیاهی در نواحی زندگی چادر نشینان آنها برای تهیه خورجین‌ها از پشم ،‌یعنی ماده خام ونرمی که در دسترس وقابل شستشو است استفاده می‌کنند. طرح وبافت این خورجینها کم وبیش با در خواست بازار فروش ودلالان روستایی وشهری مطابقت دارد .
از آنجا که چادر نشینان پیوسته پوشاک ولوازم خواب واشیاء‌منزل را در خورجین‌ها نگه داری وحمل کرده ا‌ند،‌ثروت وموقعیت هر خانواده با تعداد این خورجین ها تخمین زده می‌ شود. این مسئله در مورد جهاز دختران خانواده نیز صدق می‌کند. در نتیجه به همین دلیل اهمیت سمبولیک این خورجینها ،‌اکثراً در بافت وجزئیات آن ها دقت زیادی
می‌شود.

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 16:30 ] [ حسینیان ]

کسی نمی داند که در کجای این کره خاکی، "تار" از سر اتفاق از "پودی" عبور نمود و هسته اولیه بافت شکل گرفت. در هر قوم و سرزمینی می توان نشانه های نیاز به بافت را به تناسب موقعیت جغرافیایی یافت و برهمین اساس و نمادهای ماندگار، چرخه تکامل صنعت بافت را مورد بررسی قرار داد. نخستین نشانه های بافت در مازندران به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و وسایلی که در غار "کمربند" درنزدیکی بهشهر به دست آمده نشانگر ریسیدن نخ از پشم و موی بز به صورتی ابتدایی در آن زمان است.
دستگاه های بافت مازندران عمده "دووردی" بوده و از گذشته های دور، مازندرانی ها انواع البسه، حوله، رختخواب، پیچ گلیمچه های زیراندازی، پتو، عبا، چادرشب، جاجیم، گلیچ، ساچیم، گلیمچه و پارچه های ابریشمی را با مواد موجود در پیرامون خود یعنی الیاف پنبه، ابریشم، پشم و موی بز می بافتند. جاجیم بافی در آلاشت مازندران با دستگاه "دووردی" که به صورت افقی روی زمین مقابل بافنده قرار می گیرد بافته می شود. نقشهای جاجیم به شکل راه راه و از هفت رنگ قرمز، قهوه ای، نارنجی، سبز، مشکی، سفید و آبی که بسیار زیبا، درخشان و زنده هستند به وجود می آید. جاجیم، هم از طریق تار و پود پشمی و هم با تار پنبه ای و پود پشمی بافته می شود.
ساچیم نیز نوعی بافته دستگاهی است که با دستگاه دووردی با تار و پود پشمی بافته می شود و در غرب مازندران رواج دارد و نقوش آن به صورت دانه های رنگی در کنار هم، شکلهایی به صورت مربع یا مستطیل در بافت ایجاد می کند و نقوش به صورت مضاعف بر روی کار قرار می گیرد. گلیچ هم با دستگاه دووردی و با همان تکنیک جاجیم و ساچیم بافته می شود و تفاوت آن با دو نوع فوق این است که در گذشته تار و پود آن هر دو پشمی بود اما اکنون آن را با تار پنبه ای می بافند. در میان دستبافت های روستایی، جاجیم از اهمیت بیشتری برخوردار است و کاربردهایی نظیر زیرانداز، پشتی، سجاده، پتو و رویه کرسی دارد. جاجیم در بسیاری از مناطق روستایی از جمله "متکازین" از توابع شهرستان بهشهر، "دودانگه" شهرستان ساری، آلاشت سوادکوه، کجور، نوشهر و کلاردشت مورد مورد اقبال و توجه است.
در روستای کوهستانی و ییلاقی متکازین در بخش هزار جریب بهشهر اصولا بافت جاجیم توسط زنان صورت می گیرد و مردان جز در مرحله تهیه پشم، نقش چندانی ندارند. در بافت جاجیم این منطقه، پس از بافتن حاشیه، نقش اندازی که در اصطلاح "گل" خوانده می شود صورت می گیرد. این نقش ها اسامی مختلفی مانند "چهارگل، خشتی، پنجه ای، گل آفتابگردان و آفتاب تیره" دارند و حاشیه اطراف نیز با طرح مثلث دندانه دار پر می شود.
برای بافت جاجیم در اندازه های بزرگتر، دو یا چند عدد جاجیم بافته شده به اندازه عرض "دار" به یکدیگر متصل می کنند و یک جاجیم در اندازه دلخواه شکل می گیرد. کارشناس مردم شناسی و مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو در گفت و گو با ایرنا گفت: در مازندران می توان از سه نقطه به عنوان مرکزیت بافت صنایع دستی نام برد که هنوز هنرمندانی را به پشت دستگاههای بافندگی فرا می خوانند و هنر کهن بومی را نگاهبانی می کنند. "محمد عظیمی" افزود: آلاشت و کلاردشت از شهرهایی است که از شیوه بافت های ویژه ای برخوردار است و روستای متکازین تنها روستای فعالی است که هنرمندان سالخورده ای را در خود جای داده و می تواند از جاذبه های گردشگری روستایی مازندران به شمار آید. "عظیمی" گفت: متکازین روستایی در میان کوه های سر به فلک کشیده منطقه بزرگ هزارجریب است که از قدمتی کهن برخوردار است و اشتغال به دامپروری در کنار کار کشاورزی، موجب شده تا از پشم حیوانات جهت پوشش و زیرانداز و دیگر مصارف مربوط به بافت استفاده نمایند و این هنر را تا امروز پاس دارند. کارشناس مردم شناسی یادآور شد: دستگاه های بافندگی مورد استفاده در این ناحیه شامل دستگاههای "چل، ماسوره، چلیجه" و دستگاه اصلی بافت گلیمچه به زبان محلی "چاله" یا "کرچال" است که از چوب ساخته می شود و با قرار گرفتن بر روی زمین مورد استفاده بافندگان قرار می گیرد. "عظیمی" گفت: در شیوه های سنتی بهترین نوع پشم متعلق به فصل بهار است و پشم پس از شست و شو و حلاجی، توسط دستگاه "چل" آماده برای رنگرزی می شود. وی ادامه داد: برای رنگرزی، پشم حلاجی شده درون دیگی پر از آب ولرم قرار می گیرد و پس از ریختن نمک و ترشی در آن، از رنگهای مورد نظر بافندگان که عمده قرمز، سبز، زرد و سرمه ای است استفاده می شود. "عظیمی" یادآور شد: نقوش گلیم و گلیمچه منطقه متکازین، به طریق سینه به سینه انتقال یافته و از نقشه برای بافت آن استفاده نشده و همه طرحها به صورت ذهنی به اجرا درمی آید.
وی افزود: نقوش ساده و اشکال هندسی مربع و لوزی در متن و مرکز اجرا می شود و هر کدام دارای اسامی خاصی است و از محیط زندگی و شرایط اقلیمی اقتباس شده است. مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو گفت: اسامی گلها و نقوش به نام "طیاره گل، پنجوک(شبیه به پای مرغ)، چپ پیچ پیاله، چهاربرج(چهاراتاقک در داخل دایره)، آفتاب تیره(شبیه سماور)، منقلی(خورشید)، خرچنگ، چنگلی(شبیه پنجه حیوان)، لاله، خشتی و دازداری " است که هم در حاشیه و هم در متن گلیم حضور دارند.

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 16:25 ] [ حسینیان ]

قدرت عروسک 
اگر بپذیریم که انسان از معدود موجودات ابزارساز و توانمندترین آنها در تخیل و تجسم است، ساخت عروسک، به او جان بخشیدن و با او سخن گفتن، رخدادی است منحصر به فرد وقتی می شنویم تاریخچه «بازی » به انسان های غارنشین برمی گردد این فرضیه که «بازی نیازی است بنیادی برای بشر» در حد غذا و پناهگاه قوت می گیرد...  
  
اگر بپذیریم که انسان از معدود موجودات ابزارساز و توانمندترین آنها در تخیل و تجسم است، ساخت عروسک، به او جان بخشیدن و با او سخن گفتن، رخدادی است منحصر به فرد وقتی می شنویم تاریخچه «بازی » به انسان های غارنشین برمی گردد این فرضیه که «بازی نیازی است بنیادی برای بشر» در حد غذا و پناهگاه قوت می گیرد. مولوی می گوید: «غذای بشر نان است و اندکی شوربا و الباقی بازی.» عروسکی که می شود با آن حرف زد، راز دل گفت، به او خشم گرفت، او را به مبارزه طلبید، او را به زمین کوبید و دوباره در آغوشش کشید، او را زخمی کرد و برایش مرهم گذارد و برایش لالایی خواند، به او غذا داد، لباس پوشانید و به جای پدر، مادر، خواهر، برادر، معلم، دکتر، پلیس، دوست، همسایه و... قرارش داد و در تمامی این احوالات، خاموشی و انفعالش فرصتی است تا حس کنترل و خلق جهانی مطابق با آرزوها ارضا» شود، ابزاری بی نظیر برای برآورده کردن نیازهای روانی بشر است.
عروسک ها عموما وسیله هایی هستند ارزان، دردسترس، جهانشمول و بی نیاز به تکنولوژی یا دانش پیچیده برای به کارگیری که می توانند استفاده های متنوعی چون سرگرمی، تبلیغات، تجارت، آموزش، مفهوم سازی، فرهنگ سازی و درمان اختلالات رفتاری یا بیماری ها داشته باشند. می دانیم که کودکان، تلقین پذیری بالایی دارند و مرز میان خیال و واقعیت برایشان مبهم و نسبی است و در برابر موجوداتی که با زبانی غیرمستقیم اما مانوس و خودمانی با آنها ارتباط برقرار کنند، تاثیرپذیری شگرفی دارند; به خصوص که این ارتباط به رابطه کلامی محدود نشده و آنها از حرکت، ایما، اشاره و موزیک که ساده ترند هم بهره می گیرند.
بنابراین در انتخاب و کاربرد صحیح چنین وسیله ای دقت فراوانی لازم است تا خلاقیت کودک رشد کرده و ذهن و دست های او را به ساختن و ازنوساختن وادارد، نه آنکه صرفا کالایی باشد تجاری و مبلغ فلان شخصیت کارتونی یا مروج مصرف گرایی; و همان گونه که حس کنجکاوی و رویاپردازی را توسعه می بخشد تعامل دوجانبه میان کودک و دنیا را گسترش دهد چرا که گاه فاصله میان خودمحوری کودک با جهان واقعی را بازی پرمی کند.
گاه کودکان برای انتقال از وابستگی به مادر به سوی استقلال و خودکفایی، متوسل به وسایلی مانند پتو، عروسک یا اسباب بازی محبوب شان می شوند و در شرایط ترس و برای آرامش یا به خواب رفتن آن را در آغوش می گیرند که اصطلاحا آن را(odject tramsitional) یا شی» انتقالی می نامند. در انتخاب عروسک باید اندازه، رنگ، جنس، قوام، اجزا و فرم کلی آن متناسب با سن، جنس و شرایط کودک باشد. تنوع در مدل های انسانی یا عروسک های حیوانی به گسترش قوه تخیل و داشتن احتمالات بیشتر در بازی کمک می کند.
با توجه به تاثیرپذیری پایدار در سن کودکی از الگوهای رفتاری یا هویت های کلیشه ای(مانند گرگ در نقش درنده، روباه در نقش فریبکار، کلاغ در نقش خبرچین و...) که در دنیای واقعی هم وجود ندارند ارائه الگوهای کلامی و رفتاری تکراری می تواند ایجاد ذهنیت و مفهوم سازی ناصحیح کند که اصلاح آن مشکل خواهد بود.
مفهوم گرگ و برگشت ناپذیری از مفاهیم انتزاعی است که از حدود۱۰-۱۲سالگی در ذهن کودک وضوح می یابد; نکته هایی که در روابط شخصیت های عروسکی یا کارتونی بایستی به آن دقت کرد و قبل از آن اشاره مستقیم به آن معمول نیست. گاه در دنیای بازی یا انیمیشن یا عروسک ها قدرت هایی معجزه آسا به شخصیت ها داده می شود که کودک، آنها را واقعی قلمداد می کند. یک موش یا... از ارتفاع بلندی می افتد بدون آنکه صدمه جبران ناپذیری ببیند و کودک نمی تواند تفاوت آن را با واقعیت درک کند; پس در استفاده یا ارائه این محصولات باید نهایت دقت به عمل آید تا نتایج خطرناکی به دنبال نداشته باشد.
در «بازی درمانی»، استفاده از عروسک ها یا(puppet) به کودک امکان بیان افکار و احساسات او را بدون ترس و مقاومت مهیا می سازد تا بتواند ترس ها، علایق و تمایلات خود را وارد صحنه درمان کند و اطلاعات ارزنده ای از فرصت روحی خود به درمانگر بدهد یا به کمک »out Acting« کودک در فضایی امن و قابل قبول احساسات و افکارش را به فعل درآورد و گاه با تکرار آن به خود و جهان مسلط شده ترس ها کمرنگ می شود، تنش ها کاسته می شود، خشم ها بیرون ریزی می شود.
از این ویژگی می توان در درمان مشکلاتی چون افسردگی، گنگی انتخابی یا اختلاس پس از سانحه بهره گرفت و همچنین برای آموزش مهارت ها، درک روابط خانوادگی، بررسی سو»استفاده های فیزیکی یا جنسی، حل مسائل خواهر و برادرها، رفع عادات غلط، گوشه گیری و انزوا، ارزیابی قدرت کلامی، شناخت مهارت های یدی، هماهنگی عضلانی، تئوری ذهن، مقابله با درمانگر، وابستگی ها، حرکات تکراری و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. عروسک ها بایستی در عین داشتن جنبه بازی و ظاهری جذاب و مطلوب، مهارت های یدی و هماهنگی چشم و دست و ذهن را پرورش دهند; مهارت های فردی مانند بیان احساسات حل مسئله مدیریت خشم را آموزش دهند; ارزش های اخلاقی مانند صداقت، همکاری، نوعدوستی، امانتداری، مهربانی و... را تقویت کنند و مهارت های اجتماعی مانند برقراری ارتباط موثر، احقاق حق، آشنایی با نقش های اجتماعی را معرفی کنند.
یکی از ضروریات زندگی بشری «خوب انتخاب کردن» به کمک تفکر نقادانه و مهارت تصمیم گیری با استفاده از فرآیند جمع آوری اطلاعات، داشتن گزینه های متعدد و انتخاب بهترین گزینه با درنظر گرفتن معایب و مزایای هر کدام است که در فرصت هایی چون خرید لباس، کتاب، اسباب بازی، لوازم التحریر، خوراکی و... نمود می یابد و می تواند به انتخاب های مناسب در دوست یابی، رشته تحصیلی، شغل یابی یا همسریابی منجر می شود.
حتی آموزش چگونگی نگهداری از اسباب بازی ها و وسایل شخصی یا نحوه مشارکت با سایر کوکان در میهمانی ها و مدارس و... و همچنین روش برخورد با شکستن، خراب شدن، گم شدن، غیرقابل استفاده شدن آنها و حتی بخشیدن یا بازیافت شان، بخش مهمی از آموزش مهارت های فردی و اجتماعی را در خود نهفته دارد.

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 16:13 ] [ حسینیان ]
 

برگزاري كارگاه آموزشي گروه  دوخت تزئيني (نازكدوزي)

برگزاري اولين كارگاه آموزشي  گروه  دوخت تزئيني  شاخه كارو دانش  

 
مكان: ساري خ امير مازندراني پشت بنياد شهيد سابق هنرستان حضرت زهرا

ساعت: هشت و نيم صبح

تاريخ: ۵/۱۰/۸۶

مخاطب: سر گروههاي :آمل -جويبار- بابل -مياندرود -نكا- بهشهر -

بند پي شرقي - ساري ناحيه ۱و۲

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 16:9 ] [ حسینیان ]

استاندارد                                  مكان                                                                                 تاريخ            

راسته دوزي                              هنرستان سميه ناحيه دو ساري          ۸۶/۹/۱۴                                              

نازكدوزي                                 هنرستان حضرت زهرا  ناحيه دو ساري                                    ۵/۱۰ /۸۶

سرمه دوزي                                بابل                                         ۸۶/۱۰ ۱۷                                            

ابريشم دوزي                                سارا كرباسي   ناحيه دو ساري                                           ۱/۱۲/۸۶                            

پولك ومنجوق                              حضرت خديجه مياندرود                                                   ۳/۱۱/۸۶                           

عروسكدوزي و تكه دوزي           هنرستان سارا كرباسي  ناحيه دو ساري                                    ۱۵/۱۲/۸۶                                                 

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 15:56 ] [ حسینیان ]

1- در هنگام خريد وسايل مورد نياز براي عروسكدوزي  چه نكته اي قابل اهميت است ؟

 

الف:بي ضرر بودن مواد بكار رفته          ب: جنس پارچه مورد مصرف   

   ج: رنگ پارچه ي انتخابي                 د:مدل مورد نظر

 

2- چرا استفاده از عروسكهاي پارچه اي در دوران كودكي بيشترين كاربرد را دارد ؟

 

الف:به دليل سبكي          ب: قابل شستشو بودن              ج: به دليل زيبايي                د: همه موارد

 

3-  جدول راهنماي الگوي عروسك بيانگر چيست ؟

 

الف: نام                 ب: نحوه برش               ج: رنگ                    د: همه موارد                    

 

4- هنگام استفاده از نقشه توجه به چه نكته اي ضروري است؟

 

الف:رنگ نقشه             ب: نوع نقشه                  ج: راهنماي نقشه                   د: جنس نقشه                  

 

5- جهت آماده سازي الگوي عروسك ابتدا چه بايد كرد ؟

 

الف: الگو را روي مقوا رسم مي كنيم       ب:الگو را روي مقواي نازك يا ضخيم رسم مي كنيم                     

 

ج: الگو را روي پارچه رسم مي كنيم             د: الگو را روي كاغذ پوستي يا كاغذ نازك رسم مي كنيم

 

6- كدام دسته از وسايل زير ابزار رسم الگو را نشان مي دهد؟

 

الف: مداد- كاغذ- خط كش     ب: مداد- كاغذ- پارچه        ج: مداد- مدل- كاغذ       د: پارچه- خط كش- مدل

 

7- خصوصيات عمده سوزن خياطي در كدام گزينه صحيح مي باشد ؟

 

الف:داراي انعطاف زياد          ب: بلند و نوك تيز        ج: شكننده و كند          د: داراي سوراخ درشت

 

8- خصوصيات سنجاق خوب چيست ؟

 

الف: كوتاه و تيز           ب: بلند و تيز             ج: بلند با انتهاي كروي              د: كوتاه با انتهاي مهره

 

9- قيچي برش ضخيم داراي چه ويژگي مي باشد ؟

 

الف: داراي حلقه هاي نامساوي و خميدگي در فرم قيچي    

ب: دندانه دار با خميدگي در فرم قيچي                                                

 ج: داراي حلقه هاي نامساوي و بدون خميدگي     

 د: دندانه دار و بدون خميديگي در فرم قيچي

 

10- براي چيدن نخهاي اضافي روي دوخت از چه وسيله اي استفاده مي شود ؟

 

الف: قيچي تور چين       ب: قيچي نخ چين          ج: قيچي برش كوچك             د: قيچي برقي خانگي

 

11- براي مقاوم كردن الگوهاي كاغذي كدام روش صحيح است ؟

 

الف: الگوها را روي مقوا رسم مي كنيم        

  ب: الگوها را روي كاغذ دولا رسم مي كنيم                                

 ج: الگوها را روي مقوا مي چسبانيم      

  د: الگوها را روي فوم مي چسبانيم

 

12- كدام گروه از پارچه هاي زير براي عروسك دوزي مناسب است ؟

 

الف: كتان و حرير         ب: چرم و تور          ج: حرير و ساتن             د: ابري و پوليش

 

13- براي رسم الگو روي پارچه مشكي يا تيره چه وسيله اي مناسب است ؟

 

الف: خودكار              ب: صابون                 ج:ماژيك                        د: مداد

 

14- جهت رسم الگو روي پارچه ي رنگي چه وسيله اي بكار مي بريم؟

 

الف: خودكار           ب: صابون            ج: مداد                     د: ماژيك

 

 

 

15- فلشهاي روي الگو نشان دهنده ي ...................... پارچه است

 

الف: روي              ب: پشت             ج: پرز                         د: خواب

 

16- پارچه هاي پوليش در بازار با چه نامي شناخته مي شوند ؟

 

الف:حرير              ب: كتان            ج: خز                  د: چرم

 

17-  پارچه هاي سوزني با پرزهاي متوسط و بلند زير مجموعه ي پارچه هاي ..................... هستند

 

الف: پوليش        ب: ابري                   ج: نخي                        د: حرير

 

18- الگوها كدام طرف پارچه پوليش قرار مي گيرند؟

 

الف:روي پرز پارچه       ب:روي پشت پارچه         ج: روي دو طرف پارچه             د: هيچكدام

 

19- براي تشخيص راه پارچه ي خز چه بايد كرد ؟

 

الف: يك نخ از تار پارچه را مي كشيم       

ب:  با توجه به كناره پارچه راه آن را مشخص مي كنيم                 

ج: پارچه ي خز راه و بي راه ندارد    

 د: با كشيدن دست بر سطح پارچه راه آن را مشخص مي كنيم

 

20- پارچه خز را هميشه از ..................... و پارچه ي معولي را از .................... برش بزنيد

 

الف: دولا- يك لا          ب: دولا- دو لا       ج: يك لا- دو لا              د: يك لا- يك لا

[ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 ] [ 9:36 ] [ حسینیان ]

رديف

عنوان توانايي و مطالب تئوري

عمليات كارگاهي

جلسه و زمان

تئوري      عملي

منابع

ابزار

ملاحظات

1

توانايي برخورد با مقررات اداري

 

20                4 

جزوه از گروه آموزشي

جزوه

 

2

توانايي شناخت ابزار كاروتوانايي پيشگيري از حوادث و رعايت نكات ايمني و بهداشت محيط كار

حسن انجام كار و تدريس

6                   6    

جلديك نازكدوزي صفحات18-22-28-30-31-35-36-38-63تا67 و 59- 68جلديك

ابزار مندرج در استاندارد

 

3

توانايي راه اندازي ـ سرويس و نگهداري انواع چرخ خياطي و ماشينهاي اورلاك

نخ كردن اورلاك و سردوز كردن نخ كردن چرخهاي راسته و خانگي و توانايي راسته دوزي روي پارچه‌هاي طرح راه راه و روغن كاري چرخ خانگي

10               14

41تا59كتاب جلد يك نازكدوزي

چرخ خياطي اورلاك راسته خانگي

 

4-8-10

توانايي انواع دوخت

توانايي ملافه وروبالشي

توانايي محاف دوزي

زيپ

قزن

دگمه

انواع دوختها

دوخت زيپ

دوخت آستر

جيب

مغزي دوزي وتهيه نواروبندينك و سجاف

جادگمه ساده

جادگمه با چرخ

20               76

كتاب نازكدوزي جلد يك 33 و145و196 و نازكدوزي جلد دوم 14-17-18- 70-74-84

شكوه بدريان 175

 

 

رديف

عنوان توانايي و مطالب تئوري

عمليات كارگاهي

جلسه و زمان

تئوري      عملي

منابع

ابزار

ملاحظات

5

توانايي انواع دوخت

اندازه گيري ابعاد كار طبق مدل كارهاي مندرج در ملاحظات توانايي 4

1                5          

مدلهاي لوازم مندرج در ملاحظات توانايي 4 وكارهاي مختلف توانايي 8-10-11

متر ـ پارچه ـ‌طرح

طرح مورد نظر پرده طبق مدلهاي مندرج در جزوه راسته دوزي ارسال شده از گروه آموزشي مي‌باشد.

6

توانايي ملافه وروبالشي

توانايي انتخاب پارچه مناسب بر حسب نوع كار و توانايي 4 و 8و10و11

استاندارد

2                7             

نازكدوزي جلد يك 78تا85

طرح ـ پارچه

 

7

توانايي اندازه گيري مقدار پارچه لازم براي اندازه گيريهاي مختلف كار باتوجه به عرض پارچه

توانايي مقدار پارچه لازم براي اندازه گيريهاي شمارهاي مختلف توانائيهاي 4ـ8-10-11استاندارد

5                  10

جزوه آموزشي

متر ـ پارچه ـ طرح

براي بالشت بزرگ 70*50

براي بالشت كودك 25*40

براي كوسن 35*35

8و9

توانايي برش انواع پرده ، دوخت آن و نوار پرده دوزي و نصب

برش پرده و دوخت آن+دوخت نوار پرده و نصب پرده

5              25

جزوه‌ي ارسال شده از گروه آموزشي

پارچه پرده‌اي نوار پرده

نصب پرده در ارتفاعات پائين و با در نظر گرفتن نكات ايمني و يا دعوت از فرد نصاب صورت گيرد.

11

توانايي دوخت والان

برش و دوخت والان

2              21

جزوه‌ي ارسال شده از گروه آموزشي

پارچه پرده‌اي نوار پرده در صورت لزوم

 

12

 

 

 

 

 

13

توانايي دست كاري لوازم دوخته شده

 

 

 

 

اطلاعات پرده دوزي

 

 

كوتاه كردن لبه شلوارـ قزن دامن بازيگزاگ و پس دوزي دوخت و تعمير دگمه لباس زيپ دامن و شلوار

2                4

 

 

 

 

 

 

جزوه ارسالي از گروه آموزشي

منظور از دست كاري تعمير مي‌باشد.

 

 

[ چهارشنبه چهاردهم آذر 1386 ] [ 18:15 ] [ حسینیان ]

توانايي 1

امتحان تئوري شامل سوال از اساس و ژورنال شناسي البسه مورد نظر از كتابهاي متريك مدلسازي ـ جلد 3 و جلد 4

توانايي 2

ازصفحه 100  الي صفحه 114 جلد 1

توانايي 3

توانايي تعيين زمان ومراحل توليد يك مدل مانتو به انتخاب طراح سوال

توانايي 4

از صفحه 20 الي 24 كتاب متريك

توانايي 5

هنرجو بايد بتواند مشخصات كامل يك كارگاه خياطي را نام ببرد

توانايي 6

سئوال تئوري ندارد ـ ملاك دفتر گزارش كار در عملي

توانايي 7

سئوال تئوري ندارد به مشاهده آزمون انچام مي گيرد

توانايي 8

از صفحه 10  الي 14 كتاب متريك

توانايي 9

سئوال تئوري از جزوه ارسال شده از گروه آموزشی

توانايي 10

کتاب ایمنی و بهداشت

[ چهارشنبه هفتم آذر 1386 ] [ 14:17 ] [ حسینیان ]

رديف

عنوان توانايي و مطالب تئوري

عمليات كارگاهي

جلسه و زمان

تئوري      عملي

منابع

1

 

توانايي به كار گيري  نكات حفا ظت ، عملي و بهداشت كار

تواني رسم الكوي انواع البسه زنانه بر اساس جدول سايز

قبل شروع كار وحين كار 

 2            2     

كتب دروس تكميلي

2

شناسايي اصول رسم الكوي دامن ( 101 )

اساس دامن + 10 مدل دامن اعهم از

 فانتزي ، قرينه ، غير قرينه و ...

طبق گروه بندي هنر جويان و تهيه نمونه دوخت مدلها و آزمون تئوري ـ عملي 

تدريس الگو و عمليات 1-1-1 تا 9-1 و 1-2 تا3-2 و 5-2تا7-2 از استاندارد مربوطه

18              36

بخش دامنها و مدل سازي از كتاب جلد 3 نازك دوزي + كتاب متريك شهيد مفرح

 

شناسايي رسم الگو بلوز بر اساس جدول سايز اساس بلوز + 10مدل بلوز كه شامل انواع انتقال پنسها ، يقه‌هاو آستينها شود طبق گروه بندي هنرجويان و تهيه نمونه دوخت مدلها و آزمون

 

 

             //

26              7    

كتاب متريك شهيد مفرح بخش بالاتنه،انتقال پنسها يقه‌هاي تخت وفانتزي +مدلهاي جلد3 و يقه‌هاي جلد4

 

شناسايي رسم الگوي شلوار بر اساس جدول سايز (1-1)اساس شلوار+2مدل شلوار

             //

3                 9       

كتاب متريك بخش شلوار

 

شناسايي اصول رسم الگوي پيراهن (1-1) الگوي اساس پيراهن +10مدل قرينه  وغيرقرينه ،فانتزي و دكلته و آزمون تئوري و عملي

 

               //

26              70

كتاب متريك +جلد 3 و 4 نازكدوزي

 

توانايي رسم الگوي انواع البسه زنانه

 

 

 

1

شناسايي رسم الگوي اساس جليغه (1-1)+2 مدل جليغه طبق جدول سايز و تدريس الگوي جيبهاي جليغه‌اي و آزمون تئوري و عملي 

 

 

                  //

3                  9 

 

رديف

عنوان توانايي و مطالب تئوري

عمليات كارگاهي

جلسه و زمان

تئوري      عملي

منابع

 

 

شناسايي رسم الگوي اساس كت و پالتو (1-1)4 مدل كت و پالتو،انواع يقه‌هاي برگردان و جيبهاي كشي ،2مدل آستين ساده و كمينو و آزمون تئوري و عملي

 

            //

 9               27

كتاب متريك زنانه صفحه 29تا31 و آستين دوتكهصفحه 40تا41 وجدول سازي ويقه جلد3و4 نازكدوزي

 

شناسايي رسم الگوي اساس شنل (1-1) اساس شنل و يك مدل شنل و آزمون

             //

5/1              5/4

 تذكر

 1 : هدف كلي  اين توانايي به هر كلاس 15 نفره بايد 30 عدد مانتو در 3 سايز به روش توليدي برش زده و بدوزد به طوريكه الگوي سايز مياني (38)ترسيم و يك سايز بزرگ و يك سايز كوچك نموده ،برش زده و دوخته شود كه در اين مرحله هر مانتو حداكثر در 6ساعت توسط يك هنر جو،بايد دوخته شود.

2-  در پايان اين بخش در ترم 2 ،يكروز بازديد انجام پذيرد كه جزء90 ساعت رديف 2 مي‌باشد.    

 بسمه تعالي

عنوان توانايي و مطالب تئوري مهارت و آموزش استانداردالگو ساز وبرش كارلباس زنانه

1 - توانايي تشخيص عوامل موثر محيط كار:

2- عوامل موثر و محيط كار

1 -فيزيكي      2 - شيميايي   ۳-مكانيكي     4 -رواني

توضيح :1-صدا         2 گرما،سرما و رطوبت       3- روشنايي   4- پرتوها(  اشعه‌هاي الكترو مغناطيسي)

صدا:

صداي ناهنجار صداي نامطلوب صداي ناخواسته يا مي‌توان محصول ناخواسته تبديل انزژي مختلف در طول يك فرايند كاري دانست.

2-گرما و سرما ورطوبت:

1-تابش          2- جابجايي            3- تبخير       4- تعريق 

3 روشنايي:

1-درخشندگي            2- زاويه ديد              3- تباين

 

2-1         آشنايي با عوامل موثر فيزيولوژكي محيط كار:

توضيح:

1-فيزيولوژي كار)تقسيم بندي كار ماهيچه‌اي

2- خستگي و انواع آن

3- آنتروپومتري (بهترين اندازه و ابعاد براي وسايل و تجهيزات مورد نياز)

4-طرز قرارگرفتن وضعيت صحيح بدن

5- روش صحيح   حمل  وجابجايي

3-1  آشنايي با عوامل موثر شيميايي محيط كار:

1-    گازهاي مفر(آلودگي هوا)مثال:كلر،الكل ،اتر(اشتغال و انفجارمايعات)

2-    شوينده‌ها

3-    موادبهداشتي و آرايشي

4-    افزودني هاي خوراكي

5-    پاك كننده ،سفيدكننده،مهم پاش ، سموم و آفت كش ها ، مايعات مخاطره آميز

 

 4-1            آشنايي با عوامل فيولوژيكي محيط كار:

توضيح:

الف ـ ويروس ها

ب ـ باكتري ها

ج ـ‌قارچها

د- انگل ها

5-1 ارگونومي

توضيح:

از تركيب دو واژه ارگو(به معني كار)و نوموس(به معني قانون)بوجود آمده است.

هدف نهايي:تطبيق رضايت بخش كار و فعاليت با انسان و برعكس است. ارگونومي براي رسيدن به اين اهداف از علوم مختلف مانند كالبد شناسي ـ فيزيولوژي مهندسي روان شناسي و انتروپومتري  استفاده  مي‌كند.كار برد اين علم موجب حراست از نيروي انساني ،رفاه اجتماعي ،پيشگير،از خطرات انساني افزايش ثروت ملي و آرامش عمومي مي‌گردد و كار را امري نشاط انگيزو متناسببا قدرت و توانايي جسمي و رواني جلوه گر مي‌سازد.

 

[ چهارشنبه هفتم آذر 1386 ] [ 14:13 ] [ حسینیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تزئینات لباس را نمیتوان به یک یا چند مورد محدود کرد هر گونه سلیقه ودستاوردی برای زیبایی لباس را می توان عملی دانست . مثل استفاده از دکمه . تور دانتل . تور گیپور . پولک دوزی . شرابه های تزئینی . اینه کاری و دکمه های متعددوزیبا . چرم دوزی . پوست دوزی و خلاصههر گونه تزئیناتی برای لباس را میتوان در نظر گرفت ولی نکته اصلی برای حفظ تناسب وزیبایی لباس هماهنگی وایجاد فرم صحیح برای لباس اسپرت نبایستی از کارهای تزئیناتی مثل سنگ وپولک استفاده کرد ویا برعکس برای لباس های شب و عروس و میهمانی های اسپرت باشد جهت تزئین استفاده نمود .......
امکانات وب
فروش بک لینک طراحی سایت عکس